Lämna en kommentar

Utveckling av små textila glädjeämnen

Litet vävt hjärta 5Jag har börjat fundera över vad man skulle kunna göra med dessa små textila glädjeämnen. Vad skall jag använda mig av dem till? Eller är de bara en liten förnöjelse i tillvaron? Jag kanske skall se det som början på något som jag skall ibland göra för mitt nöjes skull, som jag vid ett senare tillfälle, imorgon eller om några år, kommer fram till vad jag skall använda dem till.

Det jag redan idag kan konstatera är att uttrycket blir väldigt olika beroende på garn. Det mörkrosa är som sagt ett sytrådstunn silkestråd som jag färgade för många är sedan. Den är behaglig att brodera med då oftast med dubbeltråd. Det ljusrosa är norskt konstvävningsgarn, det är ett hårt spunnet tvåtrådigt ullgarn, jag tror inte att det är jag som har färgat detta utan en liten trådända jag har fått vid något tillfälle. Det hjärtat som nästan inte syns är av fiskelina, jag borde kanske säga något om dimension, men lagom tjock för att hänga bildvävar i storlek typ 60*60 cm.

Just nu är jag mest förtjust i siden hjärtat för det får en sådan sirlighet. Det ger ett ömtåligt intryck som kan vara intressant. Det i ull se mest ut som en stoppad raggsocka i uttryck- yta. Det känns inte alls intressant för tillfället, fast det kan kanske vara bra vid större vävnader. Den blir så stelt att man inte behöver stärka den, den hänger plant ändå. Hjärtat i fiskelina kan jag endast komentera med jag skall aldrig göra om det och jag vill också säga testa inte med fiskelina. Svårt att få ett snyggt vävmönster, svårt att väva och bara krångligt.

Kommentera

