1 kommentar

Små textila glädjeämnen

Vävning av ett litet hjärtaIbland kan man bara testa något för man har lust och att det fungerar. Detta var ett litet kvällprojekt som jag sysselsatte mig med under bolibompa. Jag hade en klasskamrat som sysslade med sådan här vävning under skoltiden. Om jag inte missminner mig var det ett vävsätt som de gamla inka indianerna gjorde. Fast jag kan lika gärna ha fel.

Det som är speciellt är man spänner upp sin varp, antingen som jag med hjälp av nålar eller ännu hellre med stamalj, sedan väver man tuskaft med de uppspända trådarna. Detta gör att man får en stadkant runt om. Man använder samma tråd i varpen som sedan övergår till inslagstråd. Detta gör att man endast har TVÅ trådändar en i början och en i slutet. Jag vävde med hjälp av en virknål, men den skulle lika gärna fungera med en större nål.

Jag har valt att väva mitt hjärta med en silkestråd. Den är nästan sytrådstunn. Jag färgade en hel del silkestrådar när jag gick i skolan för att ha till ett senare tillfälle. Nu, tretton år senare, har det tillfället kommit. Jag valde också silkestråden för att tråden blir ganska sliten av att hela tråden måste dras igenom vid varje inslag. Litet vävt hjärta

Detta är ett första försök och test. Visst hade man med lite övning och åter övning kommit fram till ett mer genomarbetat resultat. Man kanske skall i ett senare försök testat något hårdspunnet ullgarn för att på så sätt kunna göra större arbeten.  Fast jag skall nog skaffa mig lite stramalj, man kan nog ha stor nytta av det. Litet vävt hjärta

One comment on “Små textila glädjeämnen

  1. Vilken härlig vävidé!

Kommentera

