Lämna en kommentar

Fleece

Jag läste en artikel i GöteborgsPosten i morse som gjorde mig rädd.

Varje gång man tvättar ett fleece plagg lossar det 1900 plastpartiklar som åker ut med sköljvattnet. Reningsverken kan inte ta hand om dem. De är för små för att kunna fastna i något filter. Dessa mikropartiklar av plast kommer sedan små djurplankton äta upp, för de kan inte se skillnad på mat och plastpatiklar. Man har funnit ett märkbart antal i tarmkanalerna hos dessa djur. Dessa djur kommer i sin tur bli mat för något större djur. Dessa plastpartiklar kommer på långsikt att försämra dessa djurs fortplantning och deras överlevnad.

Det är fasansfullt skrämmande vad vi gör med vår natur. Hur många mikrosmå plastpartiklar kommer det finnas i havet när våra barn är stora? Man kan lite lätt fundera över hur många mikropartiklar som jag får i mig varje gång jag äter fisk. Har jag mångamikropartiklar i min kropp och har jag förtöver dessa till mina barn?

Jag trodde i min naiva värld att inte min tvätt av mina och barnens fleecekläder kunde förstöra miljön. Att tillverkningen hade tagit all miljöpåverkan, så att inte användningen skulle släppa ut mer miljögifter. Man kan undra vilka andra textila material som människan hittat på som också skadar miljön.

Det man kan sammanfatta det hela med är att om man frångår naturmaterial som odlats och behandlas på ett naturvänligt sätt, måste naturen eller/och människor i andra delar av världen betala ett pris. Jag är som alla andra, jag vill också ha vackra färger på min kläder likt jag vill ha vackra färger på de garner som jag väver med. Fast ibland är det viktigt att stanna upp och tänka efter. Gör alla det tillräkligt ofta kommer man sakta ändra sitt handlingsmönster. På något sätt måste alla ändra sitt komsuntionsmönster för att vi skall få ett hållbart samhälle.

 

Kommentera

