Lämna en kommentar

Apelsiner

Apelsin 14Apelsin 18Apelsin 16Apelsin 17Jag har nu färdig monterat vävarna. Det är bara fyra stycken, men i olika par blir det olika saker. Jag upptäckte att vissa vävar inte alls passar ihop utan enbart ser konstiga ut tillsammans. När jag hängde de på sovrumsväggen (en av de få ”vita” väggarna i huset) började jag läsa ihop de olika vävarna, där de blå ytorna tillsammans blev större ytor. Det är detta som är så spännande med att väva. Det händer något när man hänger upp vävarna på väggen, de får ett annat liv än mot när man ser de i vävstolen eller liggande omonterade på golvet- bordet. Det är det man vill se när man har utställningar, få se vävarna samverka.

De har fått en snygg orientalisk fläta med nedsydda varptrådar och en kardborreband till upphängnings anordning. Det har betytt en hel del hand sömnad. Jag har på senare år lärt mig att sy med fingerborg, vilket har sparat mina fingertoppar oerhört. Någongång i framtiden skall jag skaffa mig en fingerborg i skinn, som inte sliter så på sytråden.

Jag kan säga att jag är nöjd. Det som jag tycker är spännande är mötet mellan de olika materialen och man verkligen kan se att det är ett över och ett under. Att man kan se de målade pappret och att det är vävt, men ser ut att ligga ovanpå.Apelsin 12

Det finns vissa erfarenheter som jag har dragit efter att jag har klippt ner varpen. Jag har trott att jag har varit ganska noggrann med att få dem exakt lika stora, fast så är inte fallet. Det har skiljt upp till 1 ½ cm på längden.  Detta har blivit så genom att jag inte har mätt upp min centimeter mellan varje pappers inslag utan har gått på ögonmått, och mitt ögonmått har nog varit mer inställt på 1,1 cm. Detta har gjort en del på längden.

Att vävarna heter Apelsiner beror nog mest på att det är ett arbetsnamn, som jag använder mig av under processen. De bör heta något under arbetet för att jag skall kunna prata om dem.

 

Kommentera

