Lämna en kommentar

Vikten av klädnypor

Apelsin 10Jag håller fortfarande på att väva mina Apelsiner. jag vet inte om det blir direkt Apelsiner. De känns som mer olika orangea cirklar. Fast som man vet ändras gärna intrycket när man ser hela kontra bara se sina 15 cm.

Jag vill nu visa på vikten av klädnypor. Jag kom fram till att dessa, egentligen ganska dåliga klädnypor de kan inte hålla fast tvätten i full storm, de klämmer inte så hårt, passar helt preftekt till detta. Jag använder mig av akvarellpapper som har en bra tjocklek. Dessa har jag målat med akvarellfärg, för att det inte skall vara så ömtåligt har jag lagt på ett lager med decopagelack över.

Efter att jag har målat har jag skurit ut cirklarna som jag sedan har strimlat i 1 cm breda remsor. Jag har märkt varje remsa på baksidan med en bokstav och en siffra. Bokstaven för att hålla i ordning på vilken apelsin som den tillhör och siffran för vilken ordning som remsorna skall komma i. Siffrorna har också fungerat så att i samma inslag med remsor har alla remsorna samma nummer. Detta har gjort att jag har lättare kunnat se när varje apelsin skall börja. Denna informationen har jag sedan fört över till min skiss, där har jag även skrivit infromation om var apelsinen skall vara- hur långt från stadkanten.

Allt detta för arbete har gjort att själva vävandet inte har vara så mycket kreativ process som det brukar.  Den tid som jag har lyckats väva har själva vävandet gått ganska fort.

Jag vet fortfarande inte om jag är helt nöjd med min teknik. Akvarellpappret blir lätt lite slitet längs kanterna, jag får se hur det blir när jag kan efter arbeta det. Jag har även haft vissa problem med vissa spetsar av pappret, som lätt viker sig eller böjer sig när jag råkar komma när det när jag väver. När mina tröjärmar dras äver det redan färdigvävda. Jag har lite kvar att väva, för att sedan skall få ner varpen, så att jag kan få se slutresultatet.

Kommentera

