Lämna en kommentar

Gobeläng pinne

Jag skall nu tipsa om en för mig helt ovärderlig sak. En gobeläng pinne. Jag använder den till i stort sett allt jag väver. Skulle nog klara mig utan den när jag väver typ duk tyger som man bara skyttlar. gobelinpinne 001Man använder den till att lägga inslaget i mindre bågar. Detta för att man vill ha in mer inslags tråd till varje inslag. Jag vill ha det för att då kan inslags tråden ha större möjlighet att lägga sig över och under varptrådarna. Detta för att jag vill att varptrådarna skall helt täckas. Man kan se tydligt när jag har lagt lite för lite bågar för då kan varptråden kika fram, irriterande.

Jag anväder den också till att peta till kanterna, så att jag får helt raka kanter. Ibland kan man, som de flesta råka ut för, att de yttersta varptrådarna kan bli lite slappare när man väver. Jag tror att det är vanligast när man väver med insplock för då petar man, och för in händerna i skälet mer än om man bara skyttlar. Fast det kanske mer hör samman med min pådragning, det brukar gå ganska fort annars brukar 8-åringen tröttna på att hålla-får ont i händerna.

Jag väver mycket bildväv med inslock i tuskaft. Detta gör att jag har ofta flera olika inslagstrådar i olika färger på samma inslag. Jag har lärt mig att om jag lägger inslaget med samma storlek på bågarna, oavsett ifall jag bara har en insalgstråd över hela bredden eller många olika, så kan jag få mina kanter raka.

 Det kan hända att kanterna buktar ut när man man har många olika inslagstrådar i ett parti. Detta är för att man inte har tagit med i beräkningen att varje möte mellan olika inslag bygger på bredden. Man lägger ofta gärna mindre bågar under partier med många byten av inslag. Det händer att man lätt vill snabba på vävningen och skyttla enfärgade partier, då drar man mer i inslaget och lägger större och färre bågar med inslaget. Man ger då inte inslaget möjlighet att gå över och under varptrådarna.

Jag använder mig alltid av två inslagstrådar som jag väver med mötas-skiljas princip under enfärgade partier. Detta för att jag skall lägga lika stora bågar av inslaget genom hela väven.

Kommentera

