1 kommentar

Dubbla varpbommar

Apelsin 006Apelsin 005Jag har på min Öxabäck dubbla varpbommar. Det är något jag utnyttjar ibland. Jag är glad att jag har det, mest för att inte vävstolen skall sätta begränsningar för vad jag kan väva. Det känns på något sätt bättre att det är jag och mina kunskaper i bindningslära som sätter begränsningarna. För det är något som jag kan göra något åt.

Jag satt för några dagar sedan och tittade i mina pärmar med bindningslära. Det känns sorgligt att det finns många tekniker som man faktiskt inte har vävt. Det som är extra hemskt är att när man sätter upp en varp med exempel Lampas och Diasper, är att man kommer att få svårt med att enbart kunna läsa sig till hur man skall göra.

Dubbla varpbommar fungerar som det låter med två varpbommar som är helt oberoende av varandra. Oftast anväder man bara den nedre varpbommen, som vanligt. Man brukar använda sig av två varpbommar när man har två olika varpar som man väver samman. Det kan vara så att man har en tjockare bottenvarp, eller tätare, som man har på den nedre varpbommen. På den övre varpbommen har man den varp som binder mönsterinslagen. Det brukar vara en glesare och med tunnare trådar. Det kan beroende vad man väver vara så att det går åt mer varp av bindevarpen än av bottenvarpen. Det är därför som jag använder mig av två varpbommar nu när jag väver mina Apelsiner. Jag kan då också spänna botten varpen med lin8/3 hårt medans jag spänner bindevarpen i bomull inte lika hårt, dels för att jag plockar med spröt i bindevarpen och för att jag inte vill att bomullsvarpen skall vara för hårt spänd över pappers inslagen.

Det finns också andra anledningar till att man använder dubbla varpbommar. Man kanske väver något där vissa delar av väven har fler bindepunkter än andra delar. Ställen där varptråden går upp och ner genom det färdiga tyget. Då kommer de delar där varptrådarna inte byter plats lika ofta, från över till undre i tyget osv, bli lite längre. För varje gång som varptrådarna i väven byter plats går det lite mer varp än om de bara hade gått rakt fram. Efter att man har vävt ett tag kan man få problem med att alla varptrådarna inte är lika spända. Då kan det vara praktiskt att kunna spänna de olika delarna av varpen var för sig.

 Detta kan man oftast kompensera om man bara har en varpbom. Man kan klippa ner varpen ofta, och därigenom  knyta om varpen och rätta till ojämnheterna. Eller så kan man hänga vikter i varptrådarna nere vid varpbommen för att på så sätt spänna varpen lite extra på vissa ställen. Fast det är inget att rekomendera, men det går.

One comment on “Dubbla varpbommar

  1. En hel vetenskap! Behöver ju lära mig de enklaste en dag, då jag ska börja använda min vävstol. Hoppas att det finns någon som kan då (är som rädd att många som har kunskapen dör bort, tur att endel unga lära sig om allt också)

Kommentera

