2 kommentarer

Ny varp

Apelsin 1Jag har nu varpat till en ny varp. Det är en ganska kort varp, bara drygt 3m. Detta för att jag skall testa att väva, något som jag inte har helt koll på att det kommer att fungera. I teorin kommer det att fungera helt perfekt, fast jag vet inte om det kommer att ge den effekt som jag är ute efter.

Jag kommer att ha en bottenvarp som är Lin 8/3, denna skedar jag i en 30/10 -1-1. Detta betyder att jag har en tråd i varje solv, sista 1. Den andra 1 visar att jag kommer att ha en tråd i varje rör, mellanrum i skeden. Jag kommer att använda mig av en 30/10 sked vilket ger 30 mellanrum-rör på 10 cm, vilket ger 3 rör på en cm- alltså 3 trådar på 1 cm.

Jag kommer att ha en orangebindevarp, denna kommer jag att dra på min andra varpbom i samma vävstol. denna kommer jag bara skeda i varannat rör. Detta är en bommullsvarp som är lite längre än bottenvarpen detta bara för en säkerhet. Jag vill inte att den skall ta slut innan den andra varpen är slut. Jag tror också är att det kommer att gå åt lite mer av denna varpen.

Jag har nu fått varpen pådragen, barnen hjälpte mig som vanligt. Jag försökte att få 3½ åringen att dra på bomullsvarpen, det gick. Fast om sanningen skall fram så tröttnade han efter drygt halva varpen. Han måste få öva lite innan han får hjälpa mig att dra på linmattvarparna.

Det finns inget som luktar så gott som en ny varpad linvarp. Lukten bara strömmar ur varpen, innan den blir luftad för mycket. Det är nog en av anledningarna till att jag helst har linvarp.

2 comments on “Ny varp

  1. Kul att hitta en ny vävblogg. Det låter spännande med två varpar i din väv. Skall bli kul att få se fortsättningen. Ha en bra kväll//MalinSj

  2. Roligt att du skrev en kommentar hos mej, så jag kunde hitta till dej. Så fint du väver.
    Kram Birgitta

Kommentera

