Lämna en kommentar

Marmelad

Marmelad 2Visst finns det vissa saker som man älskar mer än andra. Jag älskar hemkokt apelsinmarmelad, detta mest för att jag då kan få lite andra smaker på den än den köpta. Jag har kommit fram till att jag vill gärna ha smaken av lime i marmeladen. Det är inte särskilt svårt att koka sin egen marmelad, jag har de senaste åren använt mig av syltsocker, och ungefär det recept som står på påsen. Jag väger inte citrusfrukterna, så gissningsvis har jag lite mer citrusfruker än vad det egentligen skall vara till receptet. Jag har denna gång haft en 5 apelsiner med tunnt skal, 3 lime och en sweeti som jag skalade med kniv innan jag skar mer även den i tunna skivor.

För något år sedan när jag gjorde marmelad som även barnen kanske skulle tycka om så körde jag lite med stavmixern för att skalbitarna skulle bli så små som möjligt. Jag har accepterat att de helst äter marmelad på flaska som man måla ett hjärta på mackan med.

Kommentera

