Lämna en kommentar

Missar under vävningen

20130124 Hilda Film 004Jag upptäckte att jag har gjort vissa vävmissar i det undre lagret, mycket kan man rätta till i efterhand. Jag visste redan att jag vävde att jag lätt kunde göra missar i det undre lagret av min pläd, detta berodde på att jag inte såg alls var jag skyttlade och om alla varptrådar som skulle lyfta sig gjorde det.

Jag har på ett ställe skyttlat mellan lagren och inte i det undre, vilket ger flotteringar på en 50 cm. Detta kan man avhjälpa med att man klipper av inslagstråden som flotterar. Man trär en nål med den inslagsfärg som skall vara där, trär den omlott med den gamla tråden innan den börjar flottera sig. Man broderar- syr in det nya inslaget i väven som den skulle gå. Och sedan omlott med den gamla tråden när den väver rätt igen.Delen som går omlott är ungefär lika mycket som man lägger omlott när man byter inslag.

20130124 Hilda Film 009Jag upptäckte under vävningen att jag hade en varptråd som inte följde med som den borde. Det berodde på att den blivit missad någon gång och då blivit lite längre och slapp. Det gjorde att när jag tryckte på trampan så hakade den i sig i andra trådar och där igenom inte lyftes.

Även detta är ett problem som man lätt kan åtgärda. Man klipper av tråden i ena änden av när den börjar krångla. Man drar ut den ur väven den sträcka som den inte går som den skall. Man syr sedan fast den som den skall gå i varpriktingen. Den kommer inte att räcka att gå omlott med den andra änden, detta gör att man måste trä i en extra tråd som går omlott en bra bit med varptråden som man sytt av och med den andra änden av varptråden, så att det blir som en fästning i varprikning. Det kan också liknas vid när man har en tråd i varpen som har gått av,eller man upptäcker skedfel sent. Då man inte får med varptråden i fraqmknytningen , utan sätter fast varptråden med en knappnål i väven, för att efter man klippt ner, trä tråden rätt.

Inget av detta är att rekomendera, man skall enligt vävböckerna ta upp och göra rätt. Detta är vad man kan likna med en sista utväg.

Kommentera

