Lämna en kommentar

Ny varp

Idag har jag tillsammans med barn och make dragit på en ullvarp. Jag hittade i mina gömmor ullgarn, tror att det kan vara någon typ av plädgarn, det är i alla fall vad jag hoppas på. Det var lite spännande för skeden var lite för tät, men den sked som jag borde ha haft sitter i den andra vävstolen, 25/10. Jag fick därför vara lite kreativ och ta skeden 40/10 och förskeda lite ojämnt för jag ville ha 10 trådar /cm. Detta för jag skall väva pläden i dubbelväv, så att jag kan få en bra bredd på den, med andra ord en täthet med 5 trådar/cm  i varje lager. Jag vill att den skall vara runt 150-160 cm bred i färdigt format. Nej, jag skall inte skicka den på beredning,för de tar oftast inte emot bredare än 150 cm. Jag skall tova den i tvättmaskinen här hemma, och får jag inte en snygg yta för jag borsta upp ytan med hjälp av en rotborste. Man kanske kan borsta en sida medans den andra bara är tovad, undra hur det blir.

Först skall jag solva alla dessa trådar, och tänka ut hur jag skall göra en bra trampuppknytning, så att jag kan solva rakt genomgående och också ha en rakt genomgående trampning. Detta främst för att minska risken att göra fel.

Jag tror att jag inte har haft någon ullvarp i min vävstol de senaste tio åren. Det brukar vara en linmattvarp 8/4 eller 8/3, till bildväv.

Kommentera

