Lämna en kommentar

Skapa ytor

hjärta närbild pärlor Jag håller fortfarande på med att väva hjärtan mellan mina hostningar och snytningar. Det är fascinerande att undersöka detta med att skapa ytor. Jag har vävt alla hjärtan med samma varp, och samma typ av inslag men med olika sätt att skapa ytor. Det har mest blivit ytor som jag har gjort i hjärtanet, men även där jag har bearbetat bakgrunden. Jag har började med kitch, där jag plockade in ett hjärta i traditionell bildvävsteknik, för att sedan sy fast en mängd små pärlor i en liknande färg som det inplockade hjärtat och även i en ton som mer framhävde pärlorna, som massa små prickar. Det är spännande att se detta långsamma vävsätt som bildväv ändå är, korsas med små glaspärlor. Det blir ett spännande möte. Kanske inte på en hög konstnärlig nivå, men det gör att jag kan utforska. Jag har även testat att bara ha pärlor men det var nog för liten kontrast mellan pärlor och bakgrund. Det är vad man ser på bilden. Det var där svårt för ögat att läsa ihop pärlorna till en form och en sammanhängande yta. Jag hoppas att det hjärtat kommer att framträda mer när man ser många hjärtan tillsammans.

 hjärta närbild pärlorHär är en väv med inplock och pärlor, där jag känner att både pärlor och inplock är berättigat. Det jag kan säga mer om det är att det är så otroligt roligt, Jag får lite samma känsla i kroppen som man hade när man var liten och pysslade av hjärtans lust.

 hjärtan närbild collageJag har också arbetat med olika tyger som jag har sytt på väven. Jag hittade i mina gömmor några transparanta tyger. Dessa har jag testat att lägga omlott för att utnyttja transparansen och där kunna skapa mönster och volym med ljusare och mörkare partier. Denna har jag valt låta hjärtat gå utanför den vävda ytan för att se hur den kommer att stå sig i en grupp med de andra. Vissa av de andra har med tanken gått utanför den vävda ytan, där ögat fyller i de saknade linjerna.

Jag har också testat att klippa ut ett mycket större hjärtan som jag sedan har dragit ihop och lagt veck. Det var intressant att se att det transperanta tyget ger vackra färgskiffningar. Det är nog en sådan sak som sedan kan bli intressant med en ljussättning. Jag lät tyget här få leva ett eget liv. Det var svårt om man som jag litar på sin hantverksskicklighet istället för att vara strukturerad, att få alla veck jämnt fördelade över ytan. Fast jag har kommit fram till att det kan ge en dimension att man får mörkare och ljusare partier.blått hjärtan 4

 

Jag är strax färdig med mina 18 hjärtvävar, de är i storleken 34*34 cm, det kanske blir fler. Fast inte just nu. Jag skall nu börja att montera de sista, att sy fast kardborreband på vävarna, uppe och nere, är inget jag längtar efter så av någon konstig anledning brukar det få vänta väldigt länge innan det bllir gjort.

Kommentera

