Lämna en kommentar

Enbart för nöjes skull

Ibland kan jag känna att jag endast vill göra små lustigfickationer. De har inga ändamål, kanske är de till för att samlas i min byrålåda. Jag gör dem av ren lust. Framförallt blir jag glad av dem.

Detta är några av mina änglar. Jag har under åren gjort änglar lite då och då. Främst när jag känner en otrolig lust till dem så att jag inte kan låta bli.

De har en baksida som jag har vävt likt en sadeljord, tuskaft med linmattvarp. Det brukar vara lite olika tjocklek på varpen, ofta är det varp som blir kvar efter något annat som jag sedan skedar om till en annan täthet. Jag använder då samma inslag som jag hade i varpen.

När jag sedan har klippt till en bit i en lagom storlek, så börjar jag sy på symaskin. Jag använder mig av  pressarfoten som man använder mär man lagar byxor. Detta gör att jag lätt kan flytta runt tyget-väven i symaskinen så att jag kan styra tråden. Man kan se det som att jag tecknar med tråd. Det som gör att det blir extra intressant är att jag inte har full kontroll över hur tråden lägger sig. Det kan bli intressanta hoppor med tråden. Genom att jag syr fort så bestämmer inte jag allt.

Min del som jag kan styra över börjar sedan när jag skall dekorera. Då släpper alla hämningar som finns och man bara gör av ren skär lust. Det är lite därför som jag brukar kalla dessa för lustigfickationer. Av någon konstig anledning brukar man alltid vill göra lite mer, så det är svårt att stoppa i tid. Jag har roligt. Det mesta jag väver är till för att roa mig.

Kommentera

