Lämna en kommentar

Hjärtan tillkommelse

Detta är två hjärtan som jag har vävt tidigare. Det var med dessa som jag började väva hjärtan. Dessa är runt 40*40 cm.  Jag vävde dessa till studentpresent. Jag upptäckte då möjligheten att testa olika ytor. Dessa hjärtan är inplockade med dit broderade pärlor.

De är väda med en varp på  Lin 8/3( linmattvarp) jag tycker att det ger en bra stadga och den orientaliska flätan får en fin färg. Jag anser att bomullsmattvarp passar mest till trasmattorna.

Jag väver med ett inslag som består av olika lintrådar. Oftast brukar jag använda mig av fem trådar, det är en lintow 8 och fyra tådar Lin 16. Lintow 8 kan ungefär likställas med två trådar av den tunnare Lin 16 i tjocklek. Lin 16 finns i en otrolig mängd färger, medans lintow  finns i en mer begränsad färgskala.  Jag tycker att jag har den grövre tråden som ger en grundfärg, och de tunnare trådare gör att jag kan dra färgen åt det håll jag vill. Denna blandningen gör att jag kan lätt ändra färg och snabbt kan göra färgen lite mörkare,ljusare,rödare osv. De turkosa hjärtana har fyra trådar som är lika i alla vävarna, medans jag endast har bytt ut en Lin 16 mellan de olika vävarna.

Detta är nog den främsta anledningen till att jag har lin i inslag istället för ull som är det mer traditionella inslaget. Ull måste man själv färga innan man börjar, och man har oftast inte så många trådar i varje inslag. Jag vill och är gärna väldigt spontan i vävstolen.  Detta gör att jag har svårt att bestämma en färg redan på skisstadiet och sedan hålla mig till den.  Jag brukar oftast en plan i skissandet om en färg – typ röd, blå osv, men den kan lätt förändras i vävstolen.

Jag väver oftast utan skiss vid vävstolen, om jag skall få ihop en större väv med mycket inplock kan jag ha en liten skiss hängande skiss i storleken ungefär 7*7 cm. Jag har absolut inte ett papper under varpen där jag har ritat ut de vikigast dragen i naturlig storlek. Jag känner att jag då förlorar spontaliteten och spänsten i linjerna.

Hjärtarna har jag skissat på, men när jag sedan sätter mig i vävstolen lägger jag skisserna i skrivbordlådan och väver helt utan skisser. Var hjärtanet hamnar på väven beror mer på vilket humör jag är på. Vissa dagar vill man börja med ett plocka in ett hjärta med olika färger på inslagen, medans andra vill man helst bara väva en yta utan att tänka så mycket.

Kommentera

