Lämna en kommentar

Baksidor

Jag har en åsikt att baksidor skall vara lika fina som framsidorna. Detta betyder bland annat att efter jag gjort den avslutade flätan-orientalisk fläta- syr fast varje varptråd. Detta gör jag både för att inte varptrådarna skall glida ur flätan och därigenom förstöra väven. Sedan är det också så att baksidorna ser så mycket prydliga ut när varptrådarna ligger paraellt och snyggt avklippta. Detta är ingen uppgift som är så stimulerande utan bara skall göras. Jag fäster alla trådar på baksidan så inga inslagstrådar hänger. Både den sytråd man sytt fast saker på väven när den sitter i vävstolen, men också alla inslag som man inte fäst när man gör inplock-bildväv. Då kan man inte alltid fästa alla trådarna, för att vissa färger väver man endast över en eller två varptrådar. då är det lättere och snyggare att fästa dessa på baksidan.

När man gör detta brukar inte jag vara lika flitig som annars. Jag kommer gärna på andra saker som jag måste göra, bara för att få en ”välbehövd” paus. Jag har några vävar kvar. Så det är detta som jag skall göra de närmaste dagarna. Detta tar alltid längre tid än vad man tror, eller vill avsätta för detta.

Kommentera

