Lämna en kommentar

Höstlov

Höstlovet kommer som en efterlängtad paus i den långa hösten. Vårat höstlov har bestått i hallowendisko med tillhörande panik över dräkt och smink för barnen, museumbesök,bio och besök hos släktingar. Framför allt består det av långa morgonar med trevliga frukostar och nattkläder långt fram på förmiddagen, tills man känner att man gränsar till en hemsk förälder om man låter de gå i nattlinne längre.

Man själv hinner med och har lust för att göra något åt sina egna dåliga samveten. Om vi alla ransakar oss själva så finns de där hos oss alla. Vårat största dåliga samvete eller skall vi mer säga panik var träsnipan. Det var tvunget att köra glykol i motorn  så den inte fryser sönder i vinter. Vi fick också paketerat in båten i ett fint paket som inte bör öppnas för nästa stora paniken med att ha en träbåt kommer, när snön försvinner och isen på sjön släpper taget om vintern, då måste den i. Man skall då helst ha i den redan för en vecka sedan helst två.

När maken var med barnen på några museum så kunde jag ensam gå på konstmuseumet i göteborg. Barnen skulle ha säkert ha behållning av ett besök där, men de hade säkert mer behållning på maritiman med flera båtar att besöka. Mitt besök var trevligt det var en utställning med orginal bilder ur barnböcker. Det var roligt att se hur Stina W..  arbetade med sina bilder från böckerna om Rut & Knut.  Hur hon klippte och satte ihop bilderna för att skapa vackra sidor. Det var även bilder från någon annan författare som jag som förälder har missat där han arbetade med mer collageaktiga bilder, otroligt vackra.

Det var också roligt att se Klara Kristolovas skulpturer, främst genom att det för några veckor sedan gick en dokumentär om henne en fredagskväll. Jag fick tyvärr bara se slutet då för ibland läser man längre sagor och barnen vill vara uppe lite längre. Det som var roligt var att vissa av hennes skulpturer hängde sig kvar i minnet efter det att man gått där i från. Det jag mest tänkte på var att jag skulle så gärna vilja vara rik så jag också skulle kunna köpa en av hennes skulpturer. Jag skulle ha den fint stående i vardagsrummet,så att jag skulle kunna titta på den varje dag och bara känna mig lycklig.

Kommentera

