Lämna en kommentar

Montering av blåvävar

Nu har jag klippt ner en del av varpen. Det beror på att jag känner att jag vill se de olika vävarna med hjärta.

Nu är det bara montering och åter montering. Det skall göras orientalisk fläta. Jag brukar oftast, mer eller mindre alltid, göra sådan avslut på de vävar som är tänkta för vägghängning.  Jag känner att det gör att väven kommer mer till sin rätt med precisa kanter, där alla kanter får ett uttryck som är så lika varandra som möjligt. Detta känner jag är extra viktigt när jag har stadkanten uppåt och neråt, och därigenom är varpen horisontell i väven.  Jag gör oftast den smalaste flätan som går för att den skall påverka utseendet så lite som möjligt. Jag skall efter flätningen sy fast varje  varptråd för hand för att det inte skall finnas någon möjlighet att någon tråd skulle kunna dra sig ur sitt läge i flätan.

 

 Jag ville gärna visa två av de blå vävarna med hjärtan. De har en storlek av 34*34 cm. Jag ser det som en praktisk storlek, mest för att då kan man skapa en helhet av några stycken som kan anpassas efter väggens storlek. Som man väldigt tydligt kan se är de inte färdigt monterade, man ser varptrådar sticka ut, och den lilla flätan hänger också ut. Det blev nu sex blå vävar med lite olika blånyanser. Fyra trådar inslaget är samma på alla vävarna och jag har bara bytt ut en lin 16  mellan de olika vävarna. Det blev faktiskt en viss färgskillnad mellan dem. Jag kommer att visa alla vävarna med hjärtan när de är heltfärdiga och alla trådar är fästa och kardborrebandet är på sytt till upphängningen.

Kommentera

